2014. aug 10.

ART AKTÍV SZABADISKOLA 4. nap 2014. június 19.

írta: Vitko
ART AKTÍV SZABADISKOLA  4. nap 2014. június 19.

PAPÍRNAP

Papírdúc nyomtatása, tusmerítés, továbbrajzolás, papírmaséfigurák és kő festése,  modell utáni rajz, tusrajz készítése a szabadban

4 kicsi.jpg

 

9- 12-ig (szünettel)

  • Ennek a napnak az első felében az általános iskola alsó és felső tagozatos csoportja  akril festéssel foglalkozott. Erre a napra már kiszáradtak a papírmasé figurák, amelyet az első napon mese alapján tervezetek és formáztak meg a gyerekek. Most kartonlapokkal (melyből hátteret, élőteret alkottak) és a kikészített kövekkel együtt, (mely „varázskő” lett) festettük a figurákat. Bár bájosak voltak a figurák, az újságpapír színe helyett az ábrázolt tollak, arcok, a környezetbe helyezett mesefigurák a festéstől keltek életre. A kő festése egy kis ráadás volt, mindenki örült neki, volt, aki beépítette a kis jelenetébe, volt, aki külön kezelte. Aki hamarabb elkészült ezzel a feladattal, csatlakozott a nagyobbak tusfestéséhez az udvaron.
  • A középiskolás csoport délelőtt az udvaron dolgozott, felfedezte a tustechnikát.  A tustechnika a látvány gyors rögzítését kívánja. Eszközként  tustollat, valamint hurkapálcát használtak megfaragva, mely alkalmas vékony és vastag vonalak húzására. Feladatként azt kapták a fiatalok, hogy megfigyelve a látványt, kiválasztva néhány részletet, rajzoljanak sokat, készítsenek sok vázlatot, kísérletezzenek az anyaggal, ismerjék fel rajzolás közben  a tulajdonságait a tusnak pácnak rajzeszköznek, jegyezzék meg, hogyan keletkeztek a vonalak, figyeljék meg a véletlen kialakult vonalakat, foltokat, és legközelebb tudatosan használják úgy, ahogyan a rajzuknak, elképzelésüknek legjobban megfelel. Az óra végén átbeszéltük a megfigyelt jelenségeket, értékelték az elkészült rajzokat.

 

13- 16-ig

  • Délután a legnagyobbak modell utáni rajzot készítettek . Az udvaron árnyékos helyen leültetett modellünket megfigyelve, kedvenc rajzeszközzel rajzolták. Legtöbben a préselt szenet választották. Beszéltünk az emberi arányokról, és hogy hogyan lássunk neki az alakrajznak, milyen segítővonalak, szerkezeti ismeretek segítik a rajzolást. Volt olyan fiatal, aki otthonosan mozgott az alakrajz területén, de volt olyan is, akinek nagy segítség kellett az elején.
  • Az általános iskola fölső tagozatos csoportja az előzőnap készített papírdúcok nyomtatásába kezdett. A technika és a festékkel kapcsolatos tudnivalók ismertetése után, neki lehetett látni a festékezésnek és a nyomatok készítésének. A papírból készített festékes nyomók használata nem is volt olyan nehéz, jó mókának is tűnt, a különböző színű galacsinokat használni óvatos nyomogatással a dúc befestékezésére. Egy dúcról több nyomat is készült. A befestékezett dúc is gyönyörűen mutatott, szépen sikerültek az alkotások, nagy öröm volt nézni együtt az alkotásokat a foglalkozás végén.
  • A legikesebbek az udvaron tusmerítéssel kísérleteztek. Nagy fotóstálakat készítettünk ki, valamint különböző színű tusokat, és vékony papírokat. Zsófi a rajz szakos főiskolás segítségünk vezette  ezt a foglalkozást . Kis ügyességgel több színű örvényt lehetett kelteni vékony ecset és pálcika, toll segítségével, melyet a ráejtett  papírra varázsolva rögzíteni is lehetett. Sok szép merített papír született, melyet száradás után tovább lehetett gondolni. A műhelyteremben  az  asztaloknál, filctollal pontozással  a gyerekek továbbgondolták a véletlenül kialakult formákat alakzatokat.
Szólj hozzá

nyár alkotótábor tus vázlat készítés papírdúc papírdúc nyomtatása tusrajz készítése modell utáni rajz emberi alak rajza grafikai technikák akril festés