ART AKTÍV SZABADISKOLA 4. nap 2014. június 19.
PAPÍRNAP
Papírdúc nyomtatása, tusmerítés, továbbrajzolás, papírmaséfigurák és kő festése, modell utáni rajz, tusrajz készítése a szabadban
9- 12-ig (szünettel)
- Ennek a napnak az első felében az általános iskola alsó és felső tagozatos csoportja akril festéssel foglalkozott. Erre a napra már kiszáradtak a papírmasé figurák, amelyet az első napon mese alapján tervezetek és formáztak meg a gyerekek. Most kartonlapokkal (melyből hátteret, élőteret alkottak) és a kikészített kövekkel együtt, (mely „varázskő” lett) festettük a figurákat. Bár bájosak voltak a figurák, az újságpapír színe helyett az ábrázolt tollak, arcok, a környezetbe helyezett mesefigurák a festéstől keltek életre. A kő festése egy kis ráadás volt, mindenki örült neki, volt, aki beépítette a kis jelenetébe, volt, aki külön kezelte. Aki hamarabb elkészült ezzel a feladattal, csatlakozott a nagyobbak tusfestéséhez az udvaron.
- A középiskolás csoport délelőtt az udvaron dolgozott, felfedezte a tustechnikát. A tustechnika a látvány gyors rögzítését kívánja. Eszközként tustollat, valamint hurkapálcát használtak megfaragva, mely alkalmas vékony és vastag vonalak húzására. Feladatként azt kapták a fiatalok, hogy megfigyelve a látványt, kiválasztva néhány részletet, rajzoljanak sokat, készítsenek sok vázlatot, kísérletezzenek az anyaggal, ismerjék fel rajzolás közben a tulajdonságait a tusnak pácnak rajzeszköznek, jegyezzék meg, hogyan keletkeztek a vonalak, figyeljék meg a véletlen kialakult vonalakat, foltokat, és legközelebb tudatosan használják úgy, ahogyan a rajzuknak, elképzelésüknek legjobban megfelel. Az óra végén átbeszéltük a megfigyelt jelenségeket, értékelték az elkészült rajzokat.
13- 16-ig
- Délután a legnagyobbak modell utáni rajzot készítettek . Az udvaron árnyékos helyen leültetett modellünket megfigyelve, kedvenc rajzeszközzel rajzolták. Legtöbben a préselt szenet választották. Beszéltünk az emberi arányokról, és hogy hogyan lássunk neki az alakrajznak, milyen segítővonalak, szerkezeti ismeretek segítik a rajzolást. Volt olyan fiatal, aki otthonosan mozgott az alakrajz területén, de volt olyan is, akinek nagy segítség kellett az elején.
- Az általános iskola fölső tagozatos csoportja az előzőnap készített papírdúcok nyomtatásába kezdett. A technika és a festékkel kapcsolatos tudnivalók ismertetése után, neki lehetett látni a festékezésnek és a nyomatok készítésének. A papírból készített festékes nyomók használata nem is volt olyan nehéz, jó mókának is tűnt, a különböző színű galacsinokat használni óvatos nyomogatással a dúc befestékezésére. Egy dúcról több nyomat is készült. A befestékezett dúc is gyönyörűen mutatott, szépen sikerültek az alkotások, nagy öröm volt nézni együtt az alkotásokat a foglalkozás végén.
- A legikesebbek az udvaron tusmerítéssel kísérleteztek. Nagy fotóstálakat készítettünk ki, valamint különböző színű tusokat, és vékony papírokat. Zsófi a rajz szakos főiskolás segítségünk vezette ezt a foglalkozást . Kis ügyességgel több színű örvényt lehetett kelteni vékony ecset és pálcika, toll segítségével, melyet a ráejtett papírra varázsolva rögzíteni is lehetett. Sok szép merített papír született, melyet száradás után tovább lehetett gondolni. A műhelyteremben az asztaloknál, filctollal pontozással a gyerekek továbbgondolták a véletlenül kialakult formákat alakzatokat.