2014. aug 10.

ART AKTÍV SZABADISKOLA 7. nap 2014. június 24.

írta: Vitko
ART AKTÍV SZABADISKOLA  7. nap 2014. június 24.

FORGÓNAP

Kroki, Hímesdeszka, Vitkovics Mihály emlékezete, monotípia, szabadiskola össz-kép tervezés

7 kicsi.jpg

 

Ezen a napon  a csoportokat 6 ill. 5 helyszínen foglalkoztattuk, délelőtt is, és délután is  3-3 helyszínt rendeztünk be a 3 csoport részére, háromnegyed-egy óra állt rendelkezésre. A helyszíneket forgó rend szerint váltották a gyerekek, mindenki minden helyszínen megfordult így egyszer. (9-10-ig, 10-11-ig, 11-12-ig, délután 13-14, 14-15, 15-16-ig). A foglalkozásokhoz életkori csoportok szerint osztottuk be a gyerekeket. Reggel, érkezéskor ezt közösen  megbeszéltük az udvaron. Megbeszéltük azt is, hogy melyik helyszínen ki kezd és, hogy fontos, hogy időben váltsuk egymást.

9-12-ig:

Helyszínek délelőtt:

Kroki: Az udvaron rendeztük be ezt a helyszínt, úgy, hogy a színpad előtt félkörben helyeztük el a bakokat. A csoportból felváltva kerültek ki a modellek, akik a színpadon állva, vagy ülve néhány percig egy mozdulatot tartottak. A többiek tussal készítettek vázlatrajzokat. Fontos volt, hogy a mozdulat lényegét, a karakterét figyeljék meg és rögzítsék. Beszéltünk az emberi arányokról, a tus használatáról is, valamint a krokizás lényegéről. A foglalkozás végén a legkisebbek is”belejöttek” ebbe a nem könnyű feladatba, sikerült egy mozdulatról is néha több krokit készíteni.

Hímesdeszka: Ezt a helyszínt délelőtt és délután is megtartottuk, mert ehhez a munkához több időre és a két foglalkozás között ülepedésre volt szükség. Hímesdeszkának azt neveztük el, amikor egy falapra , mely különböző formájú lehet, festéssel, különböző tárgyak ragasztásával, festésével olyan alkotást készítünk, amely valamilyen üzenetet gondolatot közöl. Itt azt kértük a gyerekektől,hogy valamilyen szép üzenetet fogalmazzanak meg ezen  a munkán keresztül. Először a falappal való ismerkedés, majd megmunkálása, csiszolás, majd egy kis elmélyedés, vázlatozás következett,mely rögtön a falapra is készülhetett. A feldolgozás során először lehetett különböző tárgyak ragasztásával, vagy festéssel alapot adni a munkának, majd igény szerint ragasztással, festéssel folytatni. A felragasztott tárgyaknak is lehetett a mondanivalót kiegészítő jelentősége, de lehetett csak a felületjátékot kihasználni velük (pl. sárgaborsóval gyöngysort alkotni). Mindenki élvezte ezt a „játékot”.

Vitkovics Mihály emlékezete: Ezen a helyszínen  a fiatalok Házunk névadójával ismerkedhettek meg az emlékére kialakított szobában.  Megfigyelték a kiállított tárgyakat, meghallgatták élettörténetét és a történelmi környezetről is beszéltek. Két állatmesét is meghallgattak Vitkovics műveiből. A beszélgetés után (élményeik rögzítésére, későbbi felhasználására) rövid vázlatot készítettek az elhangzottak és a megfigyelt tárgyak, képek alapján.

 

13-16-ig:

Helyszínek délután:

Délután is megmaradt a forgórendszer. Egy helyszínt meghagytunk, a fent említett hímesdeszkát, és két új helyszínt rendeztünk be délutánra.

Monotípia: Egy újabb grafikai eljárással ismerkedhettek meg a fiatalok.  A kikészített, különböző színnel befestékezett üveglapokon kedvük szerint kísérletezhettek. Felhívtuk a figyelmet a festék és oldószer használatra a biztonságos kezelésre is.

Szabadiskola össz-kép tervezés: Délután olyan vázlat készítésébe fogtunk, amely így a tábor vége felé élenyeiket dolgozza fel. Megbeszéltük, hogy egy nagyméretű préselt lemezre egy közös nagy képet készítünk azokból az élményekből, amelyet a tábor során éltek meg. Lehetett ez magáról a házról, a megismert névadó költőről, műveiről, vagy akár a született, megerősödött barátságokról, vagy bármelyik alkotást felidézve, amelyet itt alkottak. A nagy felületet annyi részre osztottuk, amennyien a táborban vannak, így kb. egy A4-es felület jutna egy gyerekre. Nem volt meghatározva, hogy ki melyik részre kerülne, viszont lehetőséget adtunk, hogy akár kis csoportok összefogjanak és már a tervezésnél is együtt gondolkodjanak. Lehetőséget adtunk arra is, hogy a felosztott helyet, területet szabadabban kezeljék, tehát lehetett a megadott téglalap formátumtól eltérni, de egymás munkáját menet közben (festés közben) figyelembe kell venni. Örömmel vettek részt a fiatalok ebben a munkában, és valóban volt egy-két összetartozó csapat, aki együtt tervezett, izgalommal vártuk a közös kép festését.

 

Szólj hozzá

nyár kroki monotípia Vitkovics Mihály vázlat készítés grafikai technikák hímesdeszka